Tuesday, August 7, 2007

you are dreaming

för att mildra mitt komplex gällande att inte vara särskilt beläst har jag vigt semestern åt två böcker hittills, hemsöborna och mina drömmars stad. mina drömmars stad verkar lovande, har precis börjat. stark inledning med vacker skildring av årstabron och allt.

har dock inte fått klart för mig vad för sorts drömmar det handlar om än.

när jag nu är i mitt barndoms alfta konfronteras jag dagligen med platser starkt förknippade med min uppväxt. de två broarna längs elljusspåret där jag och johan lekte macgyver. vilka var mina drömmar vid den tiden, typ 1991? antar att de handlade om en stark vilja att komma i puberteten.

den då som nu igenvuxna uteträningsplatsen där jag och johan spenderade många kvällar under sommaren innan gymnasiet, det vill säga 1995. då handlade nog drömmarna mycket om den frihet som gymnasiestudierna skulle innebära. jag var liksom redo att formas. törstig efter kunskap. drömmarna handlade nog en hel del om folköl också, fast det kom lite senare.

badplatsen vid tjärnen nära mitt barndomshem, den plats i världen där jag nog spenderat mest tid överhuvudtaget. också tillsammans med johan. den badplatsen har någon sorts erotisk laddning över sig idag. kände det när jag gick förbi där härom kvällen. där diskuterades sex av två pojkar som inte visste ett skit, men som trånade väldigt mycket. där lyckades vi också se nakna kvinnor för första gången, något väldigt stort i sammanhanget.

därmed handlade drömmarna då, 1992-1996, mycket om att få ligga.

då landar vi i frågan: vilka drömmar finns idag? för tillfället handlar nog mycket om att få till en rutin och stabilitet i mitt arbete, så att det inte ska ta någon energi alls på fritiden. sen handlar väl mycket fortfarande om att få ligga.

No comments: